Új okosbolt nyílt Budapesten

Többé nem is kell kasszás egy boltba?

QuickPick

Szeptember 21-én nyílt meg Magyarország legelső okosboltja a QuickPick.

Felvetődhet a kérdés:

Hogyan lehet vásárolni a boltban?

  1. A vásárlónak rendelkeznie kell a QuickPick alkalmazásával – ami elérhető iOS-re és Androidra is – amelybe előzetesen regisztrálni kell a fizetési kártyát és születési évünket.
  2. Az alkalmazás segítségével egy egyszer használatos QR-kódot tud a vásárló generálni, amit az üzlet bejáratánál felszerelt beléptető rendszernél bemutatva az ajtó automatikusan kinyílik. Fontos, hogy egyszerre csak egy ember mehet be, mert egyéb esetben annak az embernek a kártyájáról fogja levonni, aki beolvasta a QR-kódot. A termékeket tilos átadni másnak!
  3. A QR-kód segítségével kötik össze a “virtuális” kosarat az üzletbe telepített kamerákkal. A kamerák folyamatosan figyelik a vásárló mozgását és a polcról leemelt termékeket az applikáció automatikusan hozzáadja a kosárhoz, annak esetleges visszatételekor pedig törli a kosárból. A kamerák adatait a polcokba integrált érzékelők adataival – amelyek a termékek súlyát és helyzetét rögzítik – is összekapcsolják. Akár tehetjük a táskánkba is a különböző termékeket, nincs kosár, amit el kell venni!
  4. A vásárlás befejeztével, az üzletből történő távozás során a fizetés szintén automatikusan megtörténik az alkalmazásba regisztrált kártya terhelésével. A bizonylatot az alkalmazásban lehet igényelni, és emailben kapja meg a vásárló.

 

Amikor a bolthoz értünk sikerült a tulajdonossal egy rövid interjút készítenünk, de nevét és arcát nem vállalta, így mi QPT, azaz a QuickPick Tulajdonosaként fogunk rá hivatkozni az interjú során.

Robi: Mesélj kérlek egy kicsit a boltról, hogyan jött az ötlet, hogy nyiss egy ilyet Magyarországon?

QuickPick Tulajdonosa: Én már úgy 10 éve foglalkozok ilyen mesterséges intelligencia rendszerekkel és alapvetően csak úgy elmondom, hogy 12 éves a Sparnak, Tesconak meg ezeknek a technológiája. Már 12 éve létezik ez a felemelem, rárakod a kosárba, meg ilyenek. Ezután volt egy másik technológia ez 10 évvel ezelőtt volt. Volt ez az RFID-s technológia, ugyebár, mint most a Dechatlonba kitudja mindenki próbálni ezt, ugyebár a Dechatlonba csak le kell húzni a kioszk előtt a terméket, de alapvetően minden termék rendelkezik RFID taggel az üzletben. Szóval nyilván ott is valaki nézi. És nyilván Kínában volt egy olyan nevezetű Bingobox (megvette őket az Auchan), és gyakorlatilag a Kínaiak nagyon okosak voltak, mert amit lehúztak azt lehúzták, de amit átraktak a másik kezükbe azzal kisétáltak.

Ez nyilván csődbe is ment. Ez a technológia 5 éve van és ez váltotta fel gyakorlatilag.

R.: Hogy érzed mennyire van esélye ennek a boltnak a mellette található Sparral szemben?

QPT.: Úgy, hogy mi is árulunk a Sparnak természetesen! Csak mi a technológiát áruljuk, nem bolt vagyunk. Tehát mi nem közért vagyunk.

Patrik (pnutella): Tehát akkor nem a boltnak a sikere a lényeg.

QPT.: Nem, nem. Ha valaki franchiseba valaki megveszik vagy akar egy ilyet nyitni, akkor tud ilyet nyitni. De többféle megoldásunk van! Van konténer shop megoldásunk, vannak ilyen okos vending machinejeink.

R.: Terveztek-e máshova is ilyen üzletet nyitni?

QPT.: Ez nem rajtunk múlik, mi csak a technológiát vállaljuk, de reméljük, hogy átveszik sokan. Csak, hogy néhány példát említsek a Lidl például átvette, Auchan már átvette, de nyilván nem Magyarországon. Az Auchan mondjuk Franciaországban, a Lidl meg nyilván Németországban a T-Systems-el közösen. Úgyhogy szép lassan nyilvánvalóan reméljük, hogy nyílik még sok ilyen bolt. Nézzétek, úgyis ez a jövő, most mondhatja bárki, hogy nem-nem, de gyakorlatilag mindenki úgy vásárol majd a későbbiekben, hogy felveszi, kisétel, aztán megy a dolgára.

R.: És mi lesz szerinted a kasszásokkal, ha felváltja őket egy mesterséges intelligencia rendszer?

QPT.: Őket például lehet alkalmazni például máshol! Az ilyen típusú üzlet igényel embereket, ha úgy van tud árut feltölteni, tud más feladatokra koncentrálni esetleg. Mint a Lidl-ben, amikor ott rohangálnak fülhallgatóval, „ötös kassza nyílik”, és már rohan előre, közben az árufeltöltést abbahagyja, tehát gyakorlatilag nem fog teljesen megszűnni, pár lesz azért, mert például a Lidl-nél úgy van, például Németországban két kasszást megtartanak, a többi lesz csak ilyen self-checkout kassza.

R.: És szerinted a jövőben várható lesz, hogy az árufeltöltőket is lecserélik valamilyen automatizmusra?

QPT.: Már meglehet csinálni, és már van ilyen robot, viszont ott csökkent munka képességűekkel lehet megoldani, VR szemüvegben. Felveszi a VR-t és azzal tudja mozgatni a robotot, az megy és az szedi fel az árukat, meg pakolja a polcra. Tehát azért nem lecserélődik, hanem átalakul.

R.: És van, aki már érdeklődött, hogy nyitna ilyen üzletet?

QPT.: Még csak a hetedik napon vagyunk nyitva, de nyilván vannak, de ezek nem Magyarországon, hanem például Oroszországban, de ezek nagyobb régiók vannak. Van, aki Londonban szeretne, de azok teljesen más profilú boltok. Ami a polcon van, az eladható. Természetesen van egy kivétel, ez a ruha. Mert a ruhát nem tudod monitorozni, a próbalfülkébe pedig a személyiségi jogok megsértése miatt nem rakhatunk kamerát.

R.: Mi az elmúlt egy hét tapasztalatai?

QPT.: Pozitív, de kell az embereknek, hogy megszokják, a külföldi boltjainkban arcfelismerés van és vénaszkenner, például dubai gyógyszertárban ott vénaszkenner van. Ott van egy gömb, rárakod a kezedet, és gyakorlatilag ott már a receptköteles vény hozzá van rendelve. De ez a rendszer kormányszinten, egészségügyi biztosítás, meg adatok szinten vannak összekötve. De ez megint más. Itt most a QR-kódos rendszert próbáljuk jobban bevezetni, hogy azért szokjanak hozzá az emberek, hogy levonja, hozzáadja, letölti, de ezt csak egyszer kell megcsinálni, gyakorlatilag ennyi. Majd később tervezzük a kiszállító drón robotokat, amik a földön mennek, de ez csak a jövőben fog megvalósulni, ilyen május-június, amikor jobb az idő, mert nem akarom megölni szegényeket, hogy itt küzdenek a hóban meg a latyakban. Akkor bemegy a shop managerünk, leveszi a terméket, amit rendeltél, és akkor 150 km-t el tud menni. Szólunk, hogy megérkezett, kinyitod, kiveszed a terméket, becsukod és jön is vissza.

R.: Ha valakinek nincs elegendő pénz a kártyáján, és megpróbál kimenni, akkor a kapu nem engedi ki, vagy pedig mínuszba megy a számlája?

QPT.: Erre többféle megoldás van! A rendszer már egy banki kockázat felmérést csinál, amikor beregisztrálsz, tehát már megnézi, hogy van-e pénz a számládon vagy sem. Ezt nem mi csináljuk, hanem a külföldi partner bankok, pénzügyi biztosítók vagy hasonlók csinálják. Ugyanazt a rendszer használja, mint a DHL vagy a MOL Group, mi is ugyanannál a biztosítónál vagyunk, vagy mondhatjuk ugyanazt a rendszert használjuk.

R.: A kijelzőre ki van írva, hogy alkohol 22:00 után nem lehet venni. Mit csinál a rendszer, ha valaki később megpróbál alkoholt venni?

QPT.: Ez nyilván valóan egy likőrboltban érdekes külföldön, de ott nincsen korlátozás. Ezt meg lehetne oldani azzal, hogy le ellenőrzi, hogy hány éves, de mondom, erre sokféle megoldás van. Az alkalmazás egy frissítést követően majd megkérdezi, hogy elmúltál-e 18 éves. Nálunk van személyzet, aki most figyeli ezt, akár az esti órákban. Természetesen szól, hogy nem veheted meg, de ezt a következő alkalmazásban szeretnénk frissíteni, hogy ez jobb legyen. Hozzánk jelenleg nem a tinédzserek járnak, hanem a 30 fölöttiek, akik itt a környéken laknak. De még ők is csak próbálgatják, egy-ketten jönnek innen-onnan, de alapvetően nem volt még. Meg éjszaka van biztonsági őr, aki megnézi mindenképpen a személyi igazolványod, hogy hány éves vagy. De az appban is meg kell ezt adni!

R.: Tehát akkor van, aki este figyeli a boltot.

QPT.: Így van, most mi féltjük nagyon a technológiát.

R.: Ha nincs kártya hozzáadva, akkor be se enged a kapu?

QPT.: Igen, megcsinálja a kockázatelemzést, hogy van-e pénzed, él-e a kártya, te vagy-e az, vagy anyukád, a te kártyád-e. Az arcfelismerő azért lenne jobb, mert például felismeri a kort is (csak Magyarországon a törvényes jogszabályok nem engedik, miközben a GDPR pedig engedi). Így a Németországi boltokban működik ez a rendszer. Reméljük, hogy majd lazul a jogszabály, mert akkor normálisan fog működni Indoklásul mindig azt mondták, hogy az adat. Az adat pedig a te telefonodon tárolódik, mint az Apple-nél a FaceID, azt Ő tárolja nem én. Tehát nincs hozzá közöm. Az én applikációm API alapján lekérdezi a te arcodat ugyanazt, akkor te tárolod az adatot meg az Apple, nem én. De nem engedik. Tök jó lenne, ha engednék, mert hozzá lehetne adni mondjuk nagymamád arcát, és ha ő akarna bemenni, akkor a te kártyádról menne. És akkor nem is kellene neki kártya! Fogja, felismeri, és már vásárolhat is!)

R.: Jelenleg hány árufeltöltőt alkalmaztok?

QPT.: Ez a bolt pici, így 10 perc alatt feltölti egy ember a boltot.

P.: Egy ember elég a bolthoz?

QPT.: Persze, elég! Hát ez attól függ, hogy ki mekkorát nyit. A konténerbolt 7×3 méter, az ennek a boltnak a fele, az 5G-ről megy meg napelemről, így az önjáró. Ledobod és kész is! Ott fémből vannak a polcok, ki mit szeretne! Ez a bemutatóbolt, így itt minden steril meg szép, meg azért világos, hogy ne maradj sokat. Csak menjél, vedd meg. Ez nem a nagybevásárlásra lett kitalálva, és teszel be mindent a kosárba.

R.: Fesztiválon terveztek kint lenni esetleg? Mondjuk a Volton vagy a Szigeten.

QPT.: Lehet, hogy lesz a jövőévben. Tervezünk egy roadshow-t, ahol elvisszük a konténert, és mindenki kipróbálhatja.

KÖVESS MINKET ITT IS